Als ik mensen vertel dat ik elke week ruim 20 uur aan Carte Blanche besteed, krijg ik meestal een meewarige blik terug. “Je bedoelt 2 uur? Zolang duurt het programma toch?” Nee, 20 uur. Ik ben niet het type dat graag onvoorbereid aan zijn uitzending begint. En allicht ben ik daar een beetje in doorgeschoten 😉 .
Daarom dacht ik dat het leuk zou zijn om eens een inkijkje te geven in de totstandkoming van mijn wekelijkse radioprogramma.
Muziekselectie
Ik draai in Carte Blanche alleen maar nieuwe muziek. Er passen ongeveer 30 liedjes in elk programma en een groot deel daarvan moet ik nog niet eerder gedraaid hebben, vind ik. En dus moet ik naar die nummers op zoek, wat ik trouwens heerlijk vind om te doen! Ik speur veel op Spotify, iTunes, in talloze muziekbladen en buitenlandse airplay-, release- en hitlijsten. Ook bij verschillende muzieklabels kan ik muziek aanvragen en voor andere Nederlandse releases is er de ‘plug’. Zodra ik een nieuw liedje ontdek, zet ik het – mits beschikbaar – in mijn Spotify-playlist ‘Werner tipt – credible en play, van alles wat’. Daar hoor je de muziek dus écht het eerst…
Vervolgens zoek ik, omdat Carte Blanche om de muziek draait i.p.v. om mij, bij alle nummers die ik ga draaien relevante achtergrondinformatie.
Format
Op het moment dat ik de 30 nummers van die week geselecteerd heb, volgt een grote invuloefening. Dan ga ik de volgorde bepalen waarin de tracks gedraaid worden. Ik geef ze dan een plek in dit vaste, overzichtelijke uurstramien (ook wel de ‘programmaklok’):
xx.02½ Nieuwe track
xx.07½ Remschijf van vorige week
xx.11 Nieuwe track
xx.15 Classic
xx.18½ Nieuwe track
xx.22 Nieuwe track
xx.25½ Nieuwe track
xx.29½ Remschijf
xx.33½ Nieuwe track
xx.37 Nieuwe track
xx.40½ Nieuwe track
xx.45 À la Carte
xx.48½ Nieuwe track
xx.52 Nieuwe track
xx.55½ Nieuwe track
– Classic: nummer uit het Carte Blanche-muziekarchief
– Remschijf: de ‘beste single aller tijden’ van deze week
– À la Carte: jouw favoriete nieuwe tracks, met motivatie
Bij het maken van die indeling houd ik met een aantal zaken rekening. Er is nu eenmaal minder muziek met vrouwenstemmen (hoewel die in Carte Blanche een hoog aandeel hebben), dus die verdeel ik als eerste gelijkmatig over de twee uren. Vervolgens deel ik ook de verschillende muziekgenres en tempo’s zorgvuldig in, zodat niet ergens een massief rockblok, een dance-enclave of een zwijmelhoekje ontstaat.
Jingles en overgangen
Bij dat alles houd ik heel goed rekening met iets wat jij als luisteraar waarschijnlijk helemaal niet hoort, maar enorm bijdraagt aan de ‘flow’ van het programma. Dat zijn de overgangen, vooral van de non-stopblokjes. Aangezien ik alle muziekstijlen dwars door elkaar draai, moet ik die overgangen aannemelijk en behapbaar zien te maken. Dat kan via het juiste jinglegebruik. In feite maakt de jingle de overgang. Dus als ik een snel en een langzaam nummer na elkaar draai, zet ik er een jingle tussen die datzelfde verloop heeft. Met verschillende genres net zo.
Het leukste vind ik het om jingles over (een deel van) een intro te draaien, dat maakt het allemaal nog wat vlotter. Ook daar houd ik rekening mee. Ik heb jingles die in lengte variëren van 1 tot 10 seconden, dus ik zorg ervoor dat het tweede nummer in een non-stopblokje altijd een kort intro heeft. Dan kan ik een lekkere doorstart maken, die de vaart erin houdt.
Je begrijpt dat er heel veel jingles nodig zijn om al die verschillende overgangen te kunnen maken, en die heb ik dan ook. Ruim 150 stuks. Sinds begin dit jaar draai ik met een nieuw jinglepakket waar ik heel blij mee ben. En nog regelmatig maak ik er jingles bij, want je kunt er niet genoeg hebben.
Daarnaast heb ik tientallen achtergrondmuziekjes in alle genres. Ook hiervoor geldt dat, omwille van het logische verloop, een gedraaide tune altijd in het verlengde ligt van het voorafgaande nummer.
Al met al nog een heel puzzeltje, zo’n radioprogramma! 😉
Computer
Als de uitzending ‘op papier’ rond is, ben ik er nog niet. Hoewel ik er tot een paar jaar geleden veel lol in (en voldoening van) had om alle muziek en jingles uit het losse handje te starten, is er een nieuwe tijd aangebroken. Die van de muziekcomputer. Ik bepaal nog steeds precies wat er klinkt en hoe dat klinkt, maar laat de computersoftware mij bijstaan. Daardoor heb meer mijn tijd en handen vrij om me te concentreren op mijn (gesproken) aandeel, zodat dat zo goed mogelijk uit de verf komt.
Al die muziek (en jingles) moet uiteraard wel eerst handmatig in de computer gezet worden en voorzien van intro’s, outro’s, mixpunten en ander technisch geneuzel. Die handelingen komen voor elk nieuw liedje (en dat zijn er nogal wat per week) terug.
Uitzending
Als je het goed bekijkt bestrijkt het opnemen van het twee uur durende Carte Blanche dus maar een klein deel van de totale tijd die ik ermee bezig ben. Eenmaal opgenomen, maak ik er voor de uitzendende omroepen hapklare brokken van, die ze zonder veel moeite in hun programmering kunnen plannen. Die hapklare brokken zet ik in een aantal varianten (verschillende geluidsformaten en naamgevingen) op mijn FTP-server, waar de omroepen het vanaf kunnen halen.
Ondanks het tijdbeslag lever ik mijn programma vooralsnog gratis aan de omroepen aan. 50 tot 52 weken per jaar, gegarandeerd. Ik vraag daar wel iets voor terug en maak daar vooraf ook duidelijke afspraken over. Die hebben vooral te maken met het (niet) afkappen van het eind van de uren. Ik vind dat ook het laatste nummer in elk uur het recht heeft om helemaal gedraaid te worden. Als de omroep het programma start op het afgesproken tijdstip en het nieuws na mijn eerste en tweede uur ‘zwevend’ maakt (zodat het niet op een vast tijdstip start, maar direct in aansluiting op mijn programma), dan zorg ik dat ik netjes op tijd klaar ben. Een simpele afspraak die met alle gangbare radioautomatiseringssoftware en een beetje goede wil te realiseren is.
Site en social media
Carte Blanche wordt rond het weekend op zeven lokale en internetstations uitgezonden (in de rechterkolom op de homepage vind je de omroepen, tijdstippen en streams), maar het programma is al vanaf woensdag op mijn Mixcloud-pagina te beluisteren. Uitzending verwacht noem ik dat. Tegelijk plaats ik op de Carte Blanche-site de playlist en zet ik de gedraaide liedjes (voor zover beschikbaar) in een handzame Spotify-playlist.
Dan ben ik er bijna. Tot slot selecteer ik uit alle gedraaide nummers van die week een aantal opvallende releases, die ik via mijn Twitter-account en de Carte Blanche Facebook-pagina aankondig. Uiteraard met een link naar het programma erbij.
En dan begint dat heerlijke circus weer vrolijk van voren af aan 😉 .
Zoals ik missionaris ben voor nieuwe muziek, heeft Carte Blanche ook supporters. Dat soort mensen maakt dat ik met liefde zoveel tijd in het programma steek. Wil jij ook op de hoogte blijven van de nieuwste muziek? Dan nodig ik je graag uit om eens te luisteren. Dat kan via een van de uitzendende omroepen, maar je vindt de recentste aflevering (en een heel archief) dus ook op Mixcloud.